Kreatywnym być – eksperyment

Eksperymentujemy ostatnio.

W kontrze do dotychczas stosowanej metody ciągłego nadzoru połączonego z ukierunkowaniem działań animacyjnych testerów (a może klockami się pobawicie ? może namiot wam wystawić ? to może farby ? itp.) postanowiłam ostatnio pójść na żywioł pozostawiając im absolutną wolność w zakresie wyboru zabawy, podziału ról oraz stosowanych technik. Nie ukrywam, że z drżeniem serca to zrobiłam. Rzeczywistość przerosła moja wyobrażenia.I to na plus od razu dodam.

W ruch poszła … taśma klejąca i drzwi wejściowe, na którym testerzy rozpoczęli prace na wysokościach (bo na krzesełkach stali) zmierzające do stworzenia … instalacji świątecznej. Warunek postawiłam jeden – nie przyklejamy taśmy na ścianę,ograniczamy się do drzwi oraz podłogi. Sprawdziłam, czy komunikat został przyjęty i dyskretnie zajęłam miejsce obserwatora. Oj działo się, działo …

Zaskoczyli mnie po pierwsze tym, że współpracowali, a po drugie tym, że w absolutnej zgodzie i że testerka mimo przydzielonej jej podrzędnej funkcji pomocniczej doskonale się w niej odnalazła. Dialogi również zaskakiwały, ponieważ testerzy wymieniali się uwagami na temat rzeczonej instalacji posługując się zgodnie określeniami na szybko ale nawet z sensem wymyślonymi. Powstał twór … „pająkopodobny” bym powiedziała, rozciągający się malowniczo na całe drzwi wejściowe, zaś tester zapytany o cel tego przedsięwzięcia z właściwą4 – latkowi powagą odparł, że „mamo, przecież to taka droga albo raczej … labirynt, który pokona Mikołaj idąc do nas z prezentami!”.

No fakt. Z wiekiem człowiek traci bystrość umysłu.

Podsumowując rezultat naszego eksperymentu – dzieci naprawdę potrafią bawić się same. Może nie zawsze i nie w każdych okolicznościach, ale potrafią. A matki w tym czasie mogą na przykład … wieszać pranie. Polecam.

Skomentuj

